10 Oct
10Oct

1. Vysazení křídla z rámu

Před započetím montáže, vysaďte křídlo z rámu. Vysazení křídla provedete odklapnutím horní krytky na pantové straně okna a vysunutím čepu směrem dolů. Po vysunutí čepu dojde k uvolnění křídla – křídlo otevřete klikou do polohy otevřeno a pohybem nahoru vysuňte křídlo ze spodního pantu. V případě, že máte v jedné místnosti více oken, doporučujeme označení křídel a rámů. Při zpětném nasazování křídel do rámu v případě stejných nebo velmi podobných rozměrů se tak vyhnete případné záměně.

 

2. Příprava okenního rámu (pouze v případě montáže pomocí turbošroubů – pokud jste se rozhodli pro montáž pomocí montážních kotev, můžete tento bod přeskočit)

V případě, že jste se rozhodli pro montáž pomocí turbošroubů, rám okna před vložením do připraveného stavebního otvoru nejprve předvrtejte nejlépe vrtákem do železa č. 7 mm (v okenních rámech je ocelová výztuha šíře 1,25–2,5 mm a vrták tedy musí projít nejen plastovým rámem, ale i výztuhou). Otvory do rámu vrtejte ve svislé poloze. Počet kotvících bodů a tedy předvrtaných otvorů rámu závisí na typu otvorové výplně a řadě dalších faktorů. Obrázek níže znázorňuje všeobecné doporučené rozmístění kotvících bodů. Písmeno A značí vzdálenost kotvících prvků, písmeno E vzdálenost od vnitřního rohu rámu a sloupku.

3. Osazení a vyvážení rámu

Jestliže tedy máte připravený otvor i rám (pokud jste se rozhodli pro kotvení pomocí turbošroubů, je potřeba mít v rámu vyvrtané díry – viz. bod 2), můžete okno – respektive pouze rám bez křídel – do otvoru vsadit. Rám by měl po stranách vyčnívat stejně a je potřeba ho pomocí vodováhy vyvážit ve vodorovné i svislé poloze (kamkoliv na otvorovou výplň přiložíte vodováhu, musí být rovina). Aby se vám rám neposouval, zajistěte ho na několika místech pomocnými klíny. Nezapomeňte přitom, že výška osazení okna nad parapetním zdivem musí umožnit následné provedení dostatečné tloušťky izolace pod vnějším parapetem.

4. Ukotvení rámu

Níže uvedený montážní postup ukotvení rámu lze rozšířit o použití nosných a distančních podložek, jejichž osazení předchází finálnímu pevnému spojení rámu s ostěním (osazení podložek je nutné tedy provést před zavrtáním rámu). V případě, že se rozhodnete podložky použít – nosné podložky musí být únosné, nenasákavé, trvanlivé, chemicky kompatibilní s okolními materiály a tepelnou vodivostí stejnou nebo nižší než materiál rámu. Distanční podložky musí splňovat stejná kritéria s výjimkou požadavku na jejich dostatečnou únosnost. Rozmístění podložek viz obrázek níže, černě je zobrazena nosná podložka, bíle distanční podložka, rozměry v milimetrech. Není vhodné, aby bylo kotvení provedeno proti spojům příčníků a sloupků výrobku. Počet kotvících bodů závisí na typu otvorové výplně a řadě dalších faktorů. Vzájemná vzdálenost kotvících prvků by měla být do 700 mm. Vzdálenost od vnitřního rohu, rámového rohu a od sloupků a příček by měla být 100 mm až 150 mm a 250 mm pro plastová okna jiná než bílá. Obrázek níže znázorňuje všeobecné doporučené rozmístění kotvících bodů. Písmeno A značí vzdálenost kotvících prvků, písmeno E vzdálenost od vnitřního rohu rámu a sloupku.

Nejjednodušším způsobem ukotvení je použití montážních kotev. Kotvu jednoduše zasekněte do drážek v rámu, přihněte ke zdivu a pomocí hmoždinek a šroubů uchytněte do zdiva. Nezapomeňte po provedení ukotvení překontrolovat správné vyvážení rámu.

Dalším způsobem je upevnění rámu za pomoci turbošroubů. Tento způsob montáže zajistí pevnější spojení rámu s tělesem stavby, avšak počítejte s o něco náročnější přípravou spojenou s předvrtáním otvorů do rámu. Přes připravené otvory v rámu okna vyvrtáte otvory do zdiva. Pro vyvrtání otvorů do zdiva doporučujeme SDS vrták. Před vlastním zašroubováním turbošroubů, překontrolujte správné vyvážení (aby byla výplň plně funkční, je nutné, aby byl rám vyvážený ve všech rovinách). Tuto kontrolu doporučujeme provádět průběžně během celé montáže. Pak už je aplikace s turbošrouby jednoduchá – turbošroub skrz rám přišroubujete do tělesa stavby. Pozor, aby jste příliš nepřitáhli turbošroub k rámu, a nedošlo tak k prohnutí rámu – vznikla by pak netěsnost mezi rámem a křídlem. Minimální hloubka ukotvení je 30–60 mm. Na závěr nasaďte na hlavičky turbošroubů plastové krytky. Turbošrouby si můžete zakoupit v našem e-shopu v délkách od 72 mm až do 212 mm.

 5. Vyplnění montážní pěnou

Po zakotvení rámu je potřeba prostor mezi rámem a ostěním vyplnit izolačním materiálem. Použijte montážní pěnu, kterou jednoduše vstříknete pomocí pistole nebo trubičky. Před aplikací pěny aerosolovou plechovku dokonale protřepejte, nejméně 30×, a podklad navlhčete vodou. Mezery vypěňte zhruba ze dvou třetin, protože pěna ještě nabobtná. Pěnu nanášejte zdola směrem vzhůru. Aby pěna byla dostatečně vytvrzená, neměl by vyplňovaný prostor na jednu vrstvu čerstvé pěny být silnější než 50 až 100 mm. Montážní pěnu můžete aplikovat po celý rok, v závislosti na konkrétní teplotě si můžete zakoupit montážní pěnu letní, či montážní pěnu zimní. Po zatuhnutí pěny vyjměte pomocné klíny a vzniklé mezery dopěnujte. Až bude pěna dostatečně ztuhlá, tak přebytečné části ořežte.

6. Montáž parapetů

K již zabudovanému rámu následně osaďte parapety – vnitřní a vnější. Nejprve si připravte podklad. Musí být rovný, čistý a v požadované výšce. Před osazením parapetu nasaďte boční krytky. Na podklad naneste nízkoexpanzní montážní pěnu, na kterou parapet uložte. Vnitřní parapet přiražte k podkladnímu profilu (tzv. parapetní doraz), který je součástí každého okna a nachází se pod spodním okrajem rámu okna (jeho výška bývá nejčastěji 30 mm). Venkovní parapet zasuňte do drážky ve spodní části rámu okenního profilu a proveďte jeho upevnění pomocí dodaných šroubků, na které následně nasadíte plastové krytky. Aby se u okna nemohla zadržovat voda, je potřeba mít parapet pod určitým sklonem. U vnitřního parapetu je to kolem 2–4 stupňů, u vnějšího zhruba 7 stupňů. Po instalaci je potřeba ještě parapet po obvodu utěsnit. Na spáry mezi parapetem a zdivem doporučujeme přetíratelný akrylový tmel. Na utěsnění spár mezi oknem a parapetem je zase vhodnější silikon, který je v transparentním provedení nebo v barvě podkladu. Podrobný návod na montáž vnitřních a venkovních parapetů naleznete zde.

7. Zednické zapravení

Po provedení montáže rámu okna (dveří) již můžete nasadit křídla. Nasazení křídel provedeme obdobně jako jsme provedli jejich vysazení, tzn. křídlo s klikou v otevřené poloze (t.j. klika vodorovně) nasadíme na spodní pant, přirazíme k rámu, zasuneme horní čep, na který posléze nasadíme zpět plastovou krytku a křídlo uzavřeme (klika směrem dolů). Nyní se můžeme pustit do zednického zapravení. V případě většího poškození nejprve proveďte zapravení hrubou omítkou a následně natáhněte „fajnovou“. Doporučujeme sádrovou omítku Rimáno UNI, která je pružná, rychle schne a nepraská.

8. Očištění, nasazení krytek, instalace žaluzií a sítí proti hmyzu

Po provedení zednického zapravení okno (dveře) očistěte a odstraňte ochranné fólie. Očištění a omytí oken proveďte v souladu s Návodem k obsluze a údržbě plastových oken, který dodáváme spolu s výrobky, popř. si jej můžete stáhnout zde. Zkontrolujte správnou funkci okna a proveďte případné doseřízení. Návod na seřízení naleznete taktéž v Návodu k obsluze a údržbě oken a dveří. Nakonec nasaďte krytky na jednotlivé části kování. Poté si rovněž můžete do oken namontovat žaluzie nebo sítě proti hmyzu. Zde můžete shlédnout instruktážní video – návod na montáž interiérových žaluzií a sítí proti hmyzu

Komentáře
* E-mail nebude na webu zveřejněn.